Rälsbuss

Järnvägen mellan Kärrgruvan och Ängelsberg öppnades 1853 och var då en smalspårig bana. Den byggdes snart  till en bredspårig med mindre branta backar och uträtade kurvor. Den gamla banvallen kan fortfarande ses i terrängen. Förstlingen, den första ånglok som byggts i Sverige, var arbetslok då banan byggdes och drog också malmlastade vagnar då banan provades.

Länge rullade malmlastade tåg från gruvorna i Norberg till järnverk runt om i Sverige och Europa. Persontrafiken upphörde 1962. På 1970-talet transporterades flytande glödhett järn, som inte fick bli ståendes på banan,  i gigantiska ”termosar” från stålverket i Kärrgruvan.

Engelsberg Norbergs Järnvägshistoriska Förening (ENJ) trafikerar banan med rälsbussar söndagarna under sommaren. Det finns även möjlighet att hyra hela rälsbussen om man har en större grupp.

Sidan skapades 7 maj, 2014 av Webbansvarig
och blev senast ändrad 29 februari, 2016 av Webbansvarig
Stäng kartan
De aktiva rutorna
Visa även:
Nyttig information
Din position